torsdag 1. november 2012

Malay-La

Nammings
Klokka 22.00 stod vi klar på perongen i Jogja for å ta nattoget til Jakarta. 8 timer skulle det ta, og etter vår erfaringer fra før, var togene i Java som regel i rute. Dette var vi avhengig av også, siden flyet vårt dro fra Jakarta morgenen etter. Vi satte oss godt til rette i 1.klasse, og det var meget så behagelig. Men det som kjennes behagilig ut å ligge henslengt i, er ikke nødvendigis godt å sove i. Jeg sov i noen timer, men det ble ikke mange blundene på Mr.Berg. Ei koselig dame forklarte oss hvor fly-bussen gikk fra i Jakarta, og turen til flyplassen gikk nogenlunde smertefritt ( 240 mygg svirrende rundt oss). Flyet var faktisk i rute, og to timer senere stod vi på   Malaysisk jord. Den internasjonale flyplassen i Kuala Lumpur har gått igjennom litt av en renovering siden jeg var der sist. De hadde flere avdelinger, og jeg kjente meg ikke igjen i heletatt. Men den beste nyheten var at vi gikk på ett NORSKT bakeri! Vi gnidde oss i øynene og kunne ikke tro det. Etter 15 timer med reising, og nadas mat, fikk vi jafset i oss en deilig fersk sandwich fra "Norge" :) Den var vel ikke HELT norsk, men gjorde susen! Vi brumma inn til sentrum med flybussen og trasket videre til hotellet vi hadde bestilt gjennom agoda. Å bestille hotell og div gjennom agoda og booking.com er nemlig billigere i Malaysia enn å dukke opp på døra. Der ventet oss ei deilig nytt rom med A/C + en laaaang dupp :)

KL er en by som har så og si alt man vil ha. Shopping, party, kultur og natur. Og ikke minst mat, fant vi ut ;) Vi bodde ikke langt fra China-town og Little India, så vi traska mange gater gjennom flere "land". Vi ble litt turister i KL, og dro til Batu-Caves. Jeg ville få en forklaring på røytinga mi (Ja, mista nesten 50% av håret mitt), så ringte Europeiske Reiseforsikring. De fiksa time til meg på det internasjonale sykehuset rett etter helga, så vi ble i KL noen dager til. Vi hadde en bedre middag på Petrona Towers og tusla i shoppingområdet Bukit Bintang på dagtid. Av alle plasser jeg var nødt til å kjøpe meg klær, så ble det H&M ;)

Penang gatelangs
Vi bestemte oss fort for å dra opp til Penang. En øy (som har bru til seg) og mest kjent for maten sin og den engelske kultur-arven den har fra den gang den var en engelsk traiding-koloni. 6 timer med buss så var vi der! Pis åf keik for oss som nå var vandt med svært lengre distanser ;) Dagene våre i Penang brukte vi på å spise og å se på mye byggverk. Høres kanskje litt kjedelig ut, men maten var ekstreeeeeemt spennende og GOD. Vi spiste på gata, restauranter og favorittplassen ble Red Garden som hadde alle slags mat-sjapper du kunne tenke deg. Det var som et stort fest-telt omringet med alt fra kinesisk mat, sushi, grillmat, thai-mat, filippinsk mat osv osv osv.... Man satt i midten og bestilte mat fra hvor man ville. :D men hver kveld kl 9 stakk vi av, for da var en asiatisk verson av Sputnik som kapra scena og sang gamle danseband slagere... ;) Vi følte etter 5 dager at vi hadde NESTEN fått nok grillet hummer og alskens lekre retter, og lengtet etter stranda. Ja, vi syntes 20 dager med storby-liv var nok, så ville krysse landet for å kaste oss på stranda. Vi fikk beskjed av flere buss-selskap at ikke bussen gikk til Perhentian Islands lengre, for monsoonen hadde kommet tidlig i år. Malaysiere er arti når de prater. De kaster på en "la" på slutten av alt de sier. "See you tomorrow-la", "you welcome-la" "no busses to Perhentian-la" osv... Men vi fant no noen som kjørte, og vi tok sjansen.

Sugar Wreck
Intet annet enn sol og skyfri himmel var å se på Perhentians.Vi bodde på Perhentian Kecil (den lille øya, Kecil betyr liten på malay), hos Ewan og familien hans som hadde bungalower og en restaurant. Vi fant fort ut at dette var desidert den beste plassen å bo, og til best pris. Malaysia er kjent for å være infisert med budbugs, og jeg fortalte Ewan om mine tidligere opplevelser. Han kunne fort garantere at jeg var trygg der, til min store glede :) Strøm har øye bare på nattes-tid. Så når bungalowen vår nådde rundt baker-ovn temperatur på morgenen, var vi fort opp og ut. Vi lå langflat på stranda de fleste dagene og bare nøt livet. Strendene var hvite og havet turkist. Og gleden var stor over at vi så ingenting til regntid utenom en kveld eller to! Vi dykka et par dager, et dykk som var MEGET spennende. Sugar Wreck, en 90 meter lang båt lastet med sukker som sank utenfor Perhentian i 2001. Vi har vært ganske bortkjemte med dykke-forhold der vi har vært til nå, så det var en ganske så stor forandring å komme til Malaysia og dykke. Med 3 meter sikt var det ganske skummelt der ei vending, men store, sterke, tøffe Lasse holdt meg i handa, og da gikk det bra :)  Vi var på en snorkletur dagen etter og så en skilpadde som var like stor som Lasse. DET var cool det!

Lasse kulen under parasol'n
Ellers kosa vi oss på kveldstid med film på stort lerret, fersk grillmat fra sjøen og avslappings til de tusen. Vi starta allerede litt planlegging av våre 11 dager i Japan, for det var mye som skulle oppleves! Vår siste kveld tenkte vi å kose oss med litt vestlig mat, som f.eks pasta bolognese nede ved en restaurant på stranda. LURT. Den kom opp etter 2 timer og mer fulgte i løpet av natta. Fantastisk. Vi som hadde båttur og flyreise ned til KL neste dag. Bleke og skjelvne gikk vi ned til Ewan neste morgen og fortalte han at vi hadde blitt matforgifta kvelden før. Og han kunne fortelle at det var ikke bare oss. Naboene våre også. Og de kunne vi huske at satt rett ved siden av oss på restauranten kvelden før. Ska si deg det ikke var ei blid jente som traska inn på restauranten å sa ifra før vi dro. "4 people got food-poisoning from your food last night!!!!!" Og resten som ble sagt, utelater jeg ;) Vi kom oss til fastlandet uten å spy og bæsje i buksa, og rakk flyet. Ræser-flaks med at været var så dårlig at det var umulig for piloten å lande i KL, så vi måtte SNU (!!!!) og dra tilbake! Vi kom oss til KL 4 timer etter planlagt. Vi var som to slips som kasta oss på senga. Og dagen etter skulle vi  med en 8-timers flyreise til Japan :) Og fra det rare landet der kommer det straks update på :) Just wait and see-la!